


  []

THOMA v. LUXEMBOURG

Freedom of expression – violation Article 10

The press plays a vital role of “public watchdog” and journalistic freedom covers possible recourse to a
degree of exaggeration, or even provocation. Problems of general interest are a sphere in which restrictions
on freedom of expression are to be strictly construed. Punishing a journalist for assisting in the
dissemination of statements made by another person would seriously hamper the contribution of the
press to discussion of matters of public interest and should not be envisaged unless there are particularly
strong reasons for doing so.

In a judgment delivered on  March  in the case of Thoma v. Luxembourg, the
European Court of Human Rights held unanimously that there had been a violation
of Article  (freedom of expression) of the European Convention on Human
Rights.

Under Article  (just satisfaction) of the Convention, the Court held, by six
votes to one, that a finding of a violation of Article  constituted sufficient just
satisfaction for any non-pecuniary damage sustained by the applicant and awarded
, Luxembourg francs (LUF) for pecuniary damage and LUF , for
costs and expenses.

This judgment is not final. Pursuant to Article , Section  of the Convention,
within three months from the date of the judgment of a Chamber, any party to the
case may, in exceptional cases, request that the case be referred to the Grand
Chamber.

1. Principal facts
The applicant, Marc Thoma, was born in  and lives in Luxembourg. He is a
journalist.

The case concerned civil proceedings brought against the applicant by  Forestry
Commission officials, who alleged that he had made defamatory remarks about
them in a radio programme (“Oekomagazin”) he presented on  November 

concerning reafforestation work carried out after devastating storms in . Mr
Thoma submitted that he had merely quoted an extract from an article by a fellow
journalist, Josy Braun, published in a daily newspaper, “Tageblatt”.

The Luxembourg courts ordered him to pay one LUF in nominal damages to





  []

each claimant and the costs of the proceedings, on the ground that, by failing to
distance himself from the statements quoted, he had endorsed the views put forward,
leading the public to believe, without proof or without in any way qualifying the
remarks, that all but one of the Forestry Commission officials were corruptible. In
thus failing to discharge his obligation to inform the public honestly he had
committed a tort that rendered him liable under Articles  and  of the Civil
Code to make reparation for the damage he had caused.

2. Procedure of the Court
The application was lodged with the European Commission of Human Rights on
 September . It was transmitted to the Court on  November  and assigned
to the Second Section. The application was declared partly admissible on  May
. A public hearing was held on  November .

3. Summary of the judgment

Complaints

The applicant complained that the Luxembourg courts had infringed his right to
freedom of expression, guaranteed by Article  of the European Convention on
Human Rights.

Decision of the Court

Article 10 of the Convention

The Court reiterated that freedom of expression constituted one of the essential
foundations of a democratic society and was applicable not only to “information”
or “ideas” that were favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of
indifference, but also to those that offended, shocked or disturbed. Such were the
demands of that pluralism, tolerance and broadmindedness without which there
was no “democratic society”. Furthermore, the press played a vital role of “public
watchdog” and journalistic freedom also covered possible recourse to a degree of
exaggeration, or even provocation.

The Court noted at the outset that there was a special feature to be taken into
account in view of the size of the country and the limited number of Water and
Forestry Commission officials in Luxembourg: even though the applicant’s remarks
in the programme had been made without mentioning anyone by name, the officials
concerned had been easily identifiable to listeners.

The Court found that some of the remarks made during the programme of 





  []

November  by the applicant about the officials concerned were serious. In
addition to the quotation from Josy Braun’s article, the applicant had referred among
other things to the “the temptation for Forestry Commission people to take
advantage when an opportunity presented itself ”. He had also alluded to the serious
offence of “intermeddling” by Water and Forestry Commission staff in private
forestry trade, whereas civil servants had to have the confidence of the general
public in order to discharge their duties.

The Court noted, however, that the topic raised in the programme had been
widely debated in the Luxembourg media and concerned a problem of general
interest, a sphere in which restrictions on freedom of expression were to be strictly
construed.

The overriding question was whether the national authorities had correctly
exercised their discretion when they convicted the applicant for being in breach of
his obligation to provide bona fide information to the public.

On that subject, the Court noted that it was not unreasonable to take the view,
as the Government had, that, having regard to his comments during the programme
taken as a whole, the applicant had adopted – at least in part – the content of the
quotation in issue.

However, in order to assess whether the “necessity” of the restriction on the
exercise of the freedom of expression had been established convincingly, the Court
had to examine the issue essentially from the standpoint of the reasoning adopted
by the Luxembourg courts. The Court noted that the appellate court had only
taken into account the applicant’s quotation from the passage of his fellow journalist
and, on that basis alone, found that he had adopted the allegation contained in the
quoted text since he had failed formally to distance himself from it.

The Court reiterated that punishing a journalist for assisting in the dissemination
of statements made by another person would seriously hamper the contribution of
the press to discussion of matters of public interest and should not be envisaged
unless there were particularly strong reasons for doing so.

In the case before the Court, the Luxembourg appellate court had explained
that a journalist who merely quoted from an article that had already been published
would only escape liability if he formally distanced himself from the article and its
content and had further noted that, as the applicant had quoted Josy Braun’s article
unreservedly, he had not acted “without malice”.

The Court considered that those could not be regarded as “particularly cogent
reasons” capable of justifying the imposition of a penalty on the journalist. A general
requirement for journalists to distance themselves systematically and formally from
the content of a quotation that might insult or provoke a third party or damage his





  []

or her reputation was not reconcilable with the press’s role of providing information
on current events, opinions and ideas. In the case before the Court, the résumé of
the programme showed that in any event the applicant had consistently taken the
precaution of mentioning that he was beginning a quotation and of citing the
author, and that in addition he had described the entire article by his fellow journalist
as “strongly worded” when commenting on it. He had also asked a third party, a
woodlands owner, whether he thought that what Josy Braun had written in his
article was true.

Article 41 of the Convention

By a vote of six to one, the Court considered that the finding of a violation
constituted in itself sufficient compensation for any non-pecuniary damage suffered
by the applicant. It awarded LUF , Luxembourg francs (LUF) for pecuniary
damage and LUF , for costs and expenses.

Judgment was given by a Chamber of 7 judges, composed as follows:

Christos Rozakis (Greek), President, Benedetto Conforti (Italian), Giovanni Bonello
(Maltese), Françoise Tulkens (Belgian), Viera Stráznická (Slovakian), Peer Lorenzen
(Danish), and Margarita Tsatsa-Nikolovska (FYR Macedonian), Judges.

Judge Bonello expressed a partly dissenting opinion.

ˇ


